Cultuurwandeling Pernis

Op de warmste 8 maart ooit organiseerde Stichting Mooi Werk een cultuurwandeling door Pernis. Rond 13.30 uur kwamen een stuk of 20 bewoners bijeen op het Arie den Arendplein, van waaruit de wandeling gestart werd.

In de muziektent hadden wij een grote print van een luchtfoto van Pernis opgesteld, waar bewoners een label konden prikken bij hun woning. Met een kopje koffie of thee en een Pernisser bonbon verwelkomden wij de Pernissers en andere belangstellenden. Om 14.00 uur startte wandeling met z’n 25 wandelaars, waaronder een paar kinderen die ons de gehele route enthousiast hebben bijgestaan bij geven van een toelichting op de culturele bezienswaardigheden.

De eerste locatie was de begraafplaats, waar sinds 2000 een beeld staat van de Haagse kunstenaar André van Lier. Dit oorlogsmonument is opgericht voor inwoners van Pernis die in mei 1940 gesneuveld zijn. De kinderen hadden zich goed op de cultuurwandeling voorbereid en vroegen ons wat een monument is.

Via de Ring wandelde de groep naar het atelier van Ditty Ketting aan de Burg. van Esstraat. De meeste deelnemers waren geïntrigeerd door de kleurige abstracte schilderijen van Ditty en minstens even geïmponeerd door het prachtige atelier.
Na dit bezoek vervolgden we onze weg naar het buurthuis, waar Gregory Kempff van Welzijn Pernis een toelichting gaf op de schilderingen op de schutting die door Françoise Bakker en door kinderen zijn gemaakt. En Nikita vertelde dat zij in haar eigen kamer een muurschildering met dolfijnen heeft van Françoise. Helaas kon Francoise zelf deze wandeling niet bijwonen, want na het buurthuis liepen we richting het elektriciteitshuisje op de Deijffelbroekseweg, dat ook door haar beschilderd werd; een prachtige, naar de historie van die plek verwijzende, afbeelding.

Op de Pastoriedijk liet Jada zien dat het huis, waar zij met haar ouders woont, vroeger een winkel is geweest. Er waren vroeger wel rond de 90 winkels op de Pastoriedijk! Joop Haak vertelde mooie verhalen over de rijke historie van de dijkwoningen.
Tot ieders verrassing stond om de hoek bij de radarpost, op het Pernisseplein, de mobiele cultuurkiosk van stichting Mooi Werk opgesteld. Daar hebben wij de wandelaars getrakteerd op koffie, thee en appeltaart. Dit was ook een moment waarop we met nieuwsgierige passanten over cultuur in Pernis in gesprek konden en enkele ‘nieuwe’ dorpsbewoners konden aanhaken bij de wandeling.

Op de hoek van de Uiterdijk en de Pastoriedijk werden we weer spontaan bijgestaan door de jonge ‘museumgidsen’; Joyce legde uit dat het visserijmonument, gemaakt door Cor van Bokkem, de omgekomen vissers herdenkt en de achtergebleven moeders en kinderen en een schip op woeste golven afbeeldt.

Via de ‘crisisbank’ onder aan de Pastoriedijk (einde Burg. van Esstraat) liepen we naar het Madroelpark. In de voormalige kantine en kleedkamers van V.V. Pernis / Excelsior woont en werkt sinds afgelopen zomer de bekende Rotterdamse kunstenaar Cor Kraat. Cor ontving de wandelgroep gastvrij in de prachtige ruimtes die nu vol kunst hangen. Voor sommigen was de naam Cor Kraat nieuw, maar bij het zien van afbeeldingen van zijn vele werken in de openbare ruimte, zoals de Delftse Poort, toch een feest van herkenning.
Door de vele boeiende verhalen die wij van de kunstenaars en onderweg van de wandelaars te horen kregen, waren we nog maar net op tijd om nog een kijkje in de Oudheidkamer te nemen. Helaas hadden vele wandelaars al andere verplichtingen, maar tegen 17.00 uur kon Eric nog net een foto maken van een flinke groep ‘overgebleven wandelaars’.

Wij hebben deze middag een mooi beeld gekregen van Pernis, van de kunst en cultuur en inwoners van het dorp. Nu staat de fotografieworkshop op de agenda, waarmee we onze culturele verkenning van Pernis voortzetten.

Pernis_cultuurwandeling003.jpg Pernis_cultuurwandeling005.jpg Pernis_cultuurwandeling013.jpg Pernis_cultuurwandeling016.jpg