Verslag Culture Sneak Peek

Brugklassers proeven kunst en cultuur tijdens Culture Sneak Peek in Schiedam

Op vrijdag 31 augustus was het zover: de brugklascultuurdag Culture Sneak in Schiedam! Tijdens deze zonnige dag trokken 120 leerlingen van Lyceum Schravenlant in groepjes door het centrum Schiedam om kennis te maken met het aanbod van culturele activiteiten die de stad te bieden heeft.

In het Wennekerpand, De Bibliotheek, Jenevermuseum, Stedelijk Museum, Theater aan de Schie, het Stadsarchief en bij Stichting Mooi Werk konden de kinderen terecht voor tien uiteenlopende workshops. Er werd enthousiast meegedaan aan de dansles, het maken van een eigen Keith Haring kunstwerk en het schrijven vanuit je gevoel tijdens de Spoken Word sessie.  Ook konden de leerlingen alles leren over het destilleren van jenever in het Jenevermuseum, inclusief (alcoholvrije) proeverij, en leidden de kinderen elkaar geblinddoekt door het Stedelijk Museum voor een ‘Blind Date’ met een gekozen kunstwerk. De middag werd afgesloten met een gezamenlijke beatbox-sessie en over-de-streep spel.

“Met deze brugklascultuurdag willen we kunst en cultuur aanbieden aan alle kinderen die in Schiedam op school zitten. We hopen dat we het evenement volgend jaar kunnen uitbreiden met nog veel meer leerlingen, scholen en culturele instellingen uit Schiedam!”, vertelt Renske Dzon van Stichting Mooi Werk. “Culture Sneak brengt kinderen in aanraking met activiteiten die zij misschien in eerste instantie niet zouden kiezen. Het is mooi om te zien dat zij hier zo enthousiast op reageren, een succes!”, zegt Germa Roos van Lyceum Schravenlant.

Culture Sneak is een initiatief vanuit Stichting Mooi Werk in samenwerking met Lyceum Schravenlant en meerdere culturele instellingen in Schiedam. Dit jaar vond de eerste editie van Culture Sneak Peek plaats. De ambitie is om dit evenement ook volgend jaar te organiseren en uit te bouwen tot een stadsbreed eendagsfestival waarbij meerdere middelbare scholen deelnemen.

Voor meer informatie neem contact op met Renske Dzon, projectleider bij Mooi Werk: projecten@stichtingmooiwerk.nl

Foto’s: Uriël Matahelumual