Terugblik: Winterse Wijkwandeling in Sluispolder

Burgemeester Edo Haan en wethouder Arnold Keijzer waren zondag 11 februari bij de drukbezochte winterse wijkwandeling in Sluispolder-West.  Hiermee is een begin gemaakt van het cultuurparticipatieproject van bewoners uit Sluispolder en stichting Mooi Werk. Deelnemers aan de winterse wandeling werden getrakteerd op een wellicht nieuwe kijk op de wijk door de verhalen van de gidsen van de Historische Vereniging Maassluis. Onderweg werden bezoekers gastvrij ontvangen op verrassende locaties als het ateliergebouw de Wasserij, de Schuurkerk en de Hooftzaak.
Stadsdichter, en tevens bewoner van Sluispolder, Jaap van Oostrum schreef speciaal voor de gelegenheid een gedicht over de wijk Sluispolder, dat hij tijdens de wandeling zelf heeft voorgedragen.
Naar aanleiding van het gedicht, de informatie van de HVM-gidsen en de kennis van de wandelaars werden verhalen uitgewisseld en buurtgenoten hebben met elkaar kennis gemaakt.

De Maassluise grafisch ontwerper Anika Klevering (Vers Ontwerp) maakte de uitnodiging voor de wijkwandeling.

De winterse wandeling is georganiseerd door stichting Mooi Werk voor bewoners van Sluispolder en andere nieuwsgierige Maassluisers. De wandeling is de start van een cultuurparticipatieproject in Sluispolder waar bewoners en een kunstenaar uiteindelijk aan een kunstwerk zullen werken. Voor deze wandeling werken we samen met de Historische Vereniging Maassluis, Ateliergebouw de Wasserij, Balletschool de Schuurkerk en STOED (Hooftzaak).

Sluispolder-West door Jaap van Oostrum

Waar vroeger koeien graasden
in weilanden langs de vliet,
ontstond in de jaren vijftig
een heel nieuw woongebied.

‘t Was een tijd van woningnood,
er moest vlug worden gebouwd
en dus werd Sluispolder-West
naast laagbouw  met flats volgestouwd.

Vierhoogflats zonder een lift,
zo werd tijd en geld bespaard,
maar nu missen ze comfort
en zijn ze weinig meer waard.

Veel flats worden dus gesloopt,
de wijk gaat flink op de schop
en knapt met nieuwe huizen
en veel meer groen echt mooi op.

Straks is de wijk een tuindorp,
een levendig woongebied,
waar men, dichtbij het centrum,
met volle teugen geniet.

Foto’s zijn gemaakt door Peter Farla.