WELKOM/THUIS Sluispolder-West

WELKOM / THUIS is een project voor bewoners in Sluispolder-West in Maassluis met diverse workshops en een bewonersexpositie. Bewoners die er al lang wonen en nieuwe bewoners worden uitgenodigd hun verhaal over het leven in de wijk, hun herinneringen en toekomstbeelden, te delen met elkaar. Deze vinden we later terug in de wijk. Lees hieronder meer over de  bewonersexpositie en workshops.

In de wijk wordt sinds 2014 veel gesloopt, gerenoveerd en herbouwt. Dit zorgt voor een nieuwe dynamiek in de wijk. We vragen alle bewoners verhalen met elkaar te delen; herinneringen, herinnerdingen en toekomstbeelden over Sluispolder-West en het leven dat daaraan verbonden wordt, is en was. Zo verbinden nieuwe wijkbewoners en bewoners die er al wonen zich met elkaar. De bewoners vormen immers de wijk en geven haar vorm.

Vanaf april 2019 worden er verschillende activiteiten georganiseerd en werken toe naar een route in de wijk waarin blijvende objecten, gedichten en verhalen en herinneringen van wijkbewoners centraal staan en men elkaar kan ontmoeten. Door deel te nemen en verhalen te delen dragen bewoners bij aan de (kunst)werken in de wijk.

Ben je nieuwsgierig naar je buren ? Welke plekken in Sluispolder-West zijn bijzonder en waarom? Hoe zag de wijk er uit en hoe tref je de wijk nu aan?  Deel je verhaal tijdens een van onderstaande activiteiten! Zo wordt jouw herinnering of toekomstbeeld onderdeel van mooie kunstwerken bij jou in de wijk.

Activiteiten WELKOM/THUIS:

• Zaterdag6 april: VERHAAL HALEN
    Schuif aan bij een tafel vol met leuke voorwerpen, die het makkelijk maken om verhalen te vertellen over de buurt. We vangen de woorden, teksten of dichtregels die uiteindelijk in de wijk terug te vinden zijn. Tussentijds exposeren we deze verhalen en herinneringen. De workshop wordt gegeven door kunstenaar Ida van der Lee (www.idavanderlee.nl), die veel ervaring heeft met verhalen van buurtbewoners in wijken die veranderen. Je mag je eigen voorwerp meenemen!
    Tijd:13:00 – 16:00 uur
  • Zaterdag 20 april: POËZIE WORKSHOP o.l.v. stadsdichter Jelle Ravestein*
    Iedereen kan schrijven! Schrijf samen met Maassluis’ stadsdichter Jelle Ravestein je eigen wijkgedicht. Onze stadsdichter laat aan de hand van zijn eigen werk en voorbeelden zien hoe je van jouw verhaal, toekomstbeeld of herinnering een mooi gedicht kan schrijven. We zitten niet vast aan vorm en rijm. Zo staat jouw verhaal van de wijk in een handomdraai op papier. Om mee te nemen en/of om op de bewonersexpo te laten zien.
    Locatie: Schuurkerkje, Schuurhof 142
    Tijd: 10:00 – 12:00 uur
  • Donderdag 2 mei: WIJKVOGELS 1: Keramiek workshop*
    In deze eerste keramiekworkshop o.l.v. Anna van der Ende worden prachtige vogelbassins voor de wijk gemaakt. We leggen onze woorden erin vast.
    Tijd: 19:00 – 22:00 uur
    Locatie: Buurtcentrum De Hooftzaak, PC Hooftlaan 11
  • Zaterdag 25 mei: LETTERWORKSHOP
    In deze Letterworkshop van Ida van der Lee worden jouw verhalen vergroot,  verkleint,  gehakt,  verwart en wat niet al. Net zolang tot er aansprekende teksten of beelden te voorschijn komen. Heb je bijzondere voorwerpen of foto’s ? Neem ze mee.
    Tijd:13:00 – 16:00 uur
    Locatie: Buurtcentrum De Hooftzaak, PC Hooftlaan 11
  • Dinsdag 11 juni: POËZIE WORKSHOP DEREK OTTE*
    Groep 7/8 van in  IKC De Kindertuin basisschool gaat samen met senioren dichten over wonen, toekomst en verleden in de wijk in  IKC De Kindertuin basisschool. Deel uw wijkleven met de kinderen en met  uw gedicht. Als u wilt wordt uw gedicht deel van de bewonersexpo. De workshop wordt begeleid door de bekende spoken word artist en dichter Derek Otte. Wilt u meedoen, meldt u dan aan.
    Tijd: 10:00 – 12:00 uur
    Locatie: IKC De Kindertuin basisschool, Guido Gezellestraat 32
  • Donderdag 13 juni: WIJKVOGELS 2 Keramiek workshop *
    In deze vervolg keramiekworkshop  met Anna van der Ende worden de vogelbassins gekleurd met glazuur.
    Tijd: 19:00 – 22:00 uur
  • Zondag 30 juni: WOORDENWANDELING WORDBITES *
    Wordbites zorgt voor een bijzondere woordenwandeling  over de wijk en door de wijk met live muziek, zang en performancepoëzie.
    Tijd: 14:00-15:00 uur, bij voldoende belangstelling is er een tweede wandeling van 16-17 uur.
    Startlocatie: schoolgebouw aan de Monseigneur W.M. Bekkerslaan.
  • Zaterdag 13 juli WORKSHOP MET IDA VAN DER LEE
    Deze derde workshop voor iedereen is een vervolg op voorgaande. Werk samen met medebewoners aan een laatste werk of activiteit. Geef je op, kom spontaan langs of kijk op onze website.
    Tijd: 13:00-16:00 uur
    Locatie: Buurtcentrum De Hooftzaak, PC Hooftlaan 11a

Like ook onze facebookpagina van WELKOM/THUIS Sluispolder-West!

* Geef je op Bij Caty Palmen via caty@stichtingmooiwerk.nl ovv workshop en datum. Deelname is gratis.