Iktoon Schiedam

In juni worden de Schiedamse amateurkunsten in het zonnetje gezet tijdens de landelijke Iktoon-maand! Mooi Werk organiseert deze maand samen met amateurkunstenaars en instellingen in de vorm van verschillende workshops, een gezamenlijk kunstwerk, een Iktoon-lied en een feestelijke afsluiting in de Bibliotheek Schiedam in de Korenbeurs Een maand voor amateurkunstenaars zelf én iedereen die geïnteresseerd is of zelf aan de slag wil. Het volledige programma wordt eind mei op de www.stichtingmooiwerk.nl bekend gemaakt!

Op 1 juni gaat Iktoon Schiedam 2019 van start. De landelijke manifestatie zet de hele maand juni amateurkunstenaars in de schijnwerpers. Met presentaties, open ateliers en workshops laat het de kunst in al zijn verscheidenheid zien. Van zang, muziek, fotografie en beeldend werk tot spoken word, theater en dans. Iktoon is een feest voor en door Schiedammers.

Programma 2019

Het is de derde keer dat Stichting Mooi Werk Iktoon in Schiedam organiseert. Met ruim 400 kunstenaars is er weer een programma gemaakt dat Schiedam van zijn beste kant laat zien, in alle buurten van de stad. Ontmoetingen vormen een rode draad in het programma; tussen deelnemers en kunstenaars en met de kunstwerken. Ontmoetingen van allerlei Schiedammers die leiden tot verhalen en gesprekken. Tijdens de maand kunt u onze Iktoon Cultuurvangers tegenkomen. Zij vangen verhalen van Schiedammers en verwerken die tot kunstwerken die samen in het Dagboek van Schiedam komen. Dit kunstwerk kunt u gedurende de maand juni bewonderen in het Stedelijk Museum Schiedam, waar het werk langzaam groeit. Het Dagboek komt mede tot stand door een samenwerking tussen stichting Mooi Werk en Mijn Schiedam (onderdeel van het Stedelijk Museum Schiedam).

Naast het gezamenlijke kunstwerk wordt er tijdens de maand door Schiedamse koren en muziekverenigingen gewerkt aan een Iktoon-lied en kunnen Schiedammers hun talenten ontdekken in workshops bij amateurkunstverenigingen in de hele stad. Het overzicht van alle programmaonderdelen en deelnemende partijen zal terug te vinden zijn in de Iktoonkrant die verspreid wordt bij de instellingen en centrale plekken in Schiedam.

Op 29 juni sluiten we de maand feestelijk af in de Bibliotheek in de Korenbeurs tijdens een feestelijke eindmanifestatie waarbij het Dagboek van Schiedam wordt gepresenteerd, koren en orkesten het Iktoon-lied en eigen repertoire ten gehore brengen, dansclinics worden gegeven en bezoekers de expositie van beeldende amateurkunst kunnen bewonderen. Een dag waar iedereen mag komen genieten van al dat moois wat de Schiedammer te bieden heeft!

Houd deze website en de socials in de gaten voor het volledige programma van Iktoon. Eind mei wordt het overzicht van workshops en activiteiten hier bekend gemaakt.

IkTOON Schiedam 2018

Iktoon Schiedam 2018 vond plaats op zaterdag 23 en zondag 24 juni 2018 in het voormalig schoolgebouw Gravin Aleidaschool aan de Oostsingel 9, Schiedam. Op zaterdag en zondag deelden alle (amateur) kunstenaars verspreid door het hele gebouw, hun passie met het publiek. Op zaterdag staan vooral de presentaties centraal, op zondag inspirerende workshops. Bekijk hier de foto’s van IkTOON Schiedam 2018 in de Gravin Aleidaschool.

Volg dit project ook op facebook, twitter en instagram.