Culture Sneak Peek

Culture Sneak Peek is een eendaags cultuurfestival voor brugklassers in Schiedam. Een initiatief vanuit Stichting Mooi Werk in samenwerking met Lyceum Schravenlant en meerdere culturele instellingen in Schiedam.

Het project is gestart in 2018 en de ambitie is om dit ‘cultuurfestival’ de komende jaren uit te bouwen tot een stadsbreed evenement voor Schiedamse middelbare scholen.

Op vrijdag 6 september 2019 stond de tweede editie van dit eendaagse cultuurfestival voor middelbare scholen op het programma. Deze editie werd wederom voor Lyceum Schravenlant georganiseerd in het centrum van Schiedam en is bedoeld om kinderen kennis te laten maken met de stad en tegelijk in contact te brengen met kunst- en cultuuractiviteiten die zij in eerste instantie misschien niet zouden uitkiezen. Het is tevens een mooie gelegenheid om de stad én elkaar te leren kennen en cultuur is daarin een perfect bindmiddel.

Tijdens Culture Sneak volgen de leerlingen in groepen verschillende routes door Schiedam langs verschillende kunst- en cultuurinstellingen om creatieve en culturele workshops te volgen. Die kunnen bestaan uit onder meer rap, moderne dans, hiphop, urban sketching, visual storytelling, stop motion video, mode en lifestyle en een rondleiding door het archief.

Deelnemende instellingen zijn onder meer Stedelijk Museum Schiedam, Wennekerpand, Theater aan de Schie, Bibliotheek in de Korenbeurs, Gemeentearchief Schiedam, Jenevermuseum en Stichting Mooi Werk zelf.

Bekijk hier de Culture Sneak aftermovie van de eerste editie in 2018:

Meer weten over Culture Sneak Peek, of wilt u met uw school deelnemen aan dit project? Neem dan contact op met Erik van Duijvenbode van Stichting Mooi Werk via educatie@stichtingmooiwerk.nl.

Video: (c) Future Suits, Uriël Matahelumual
Foto’s: (c) Look J. Boden (2018) en Wim van der Plas (2019)