Feestelijke onthulling kunstwerk Canlar in Nieuwland

Op 21 september werd het kunstwerk Canlar van Yasser Ballemans feestelijk onthuld bij het Alevitisch Cultureel Centrum in Nieuwland.

Canlar staat voor ‘Eenheid in Verscheidenheid’ en werd bedacht als plek in Nieuwland om te kunnen bezinnen en te herdenken: een kunstwerk om bij stil te staan dus. Dit idee vanuit het Alevitisch Cultureel Centrum Rijnmond (ACCR) en werd opgepikt door de Cultuurscouts van Stichting Mooi Werk. Om bewoners hier bij te betrekken en om ideeën en inspiratie op te doen organiseerde Mooi Werk samen met het ACCR diverse inspiratiesessies (o.a. Hoe drink jij Koffie?). De opdracht ging uiteindelijk naar beeldend kunstenaar Yasser Ballemans. Hij liet zich inspireren door het lied De Wind van Harrie Jekkers en door de symboliek uit het Alevitisme.

Wind kan waaien en kan draaien
En gaan liggen waar ie wil
Kent alle talen, alle verhalen
Luister naar de wind. Wees stil
(De Wind, Harrie Jekkers)

Twee jaar nadien staat er nu een kunstwerk/monument waar we met z’n allen trots op mogen zijn. Heb jij ook iets de herdenken of om je op te bezinnen: In Nieuwland is daar nu plek voor!

Stichting Mooi Werk bedankt de Gemeente Schiedam voor het mogelijk maken van dit mooie (bewoners)initiatief.

Foto’s: Cees Kroone