Feestelijke afsluiting Poëziefestival ‘Dichter bij Elkaar’

Stichting Mooi Werk organiseerde samen met de Bibliotheek Schiedam het poëziefestival ‘Dichter bij Elkaar’.
In de maanden februari t/m april hebben bijna 600 Schiedamse leerlingen uit groep 6 t/m 8 van verschillende scholen deelgenomen aan het project. In de eerste online les schreven de leerlingen een triolet over elkaar, door goed naar elkaar te kijken en te benoemen wat ze zagen. De tweede les bestond uit een antwoord op dit gedicht van de klasgenoot. Dit was in vrije vers. Gelukkig kon de tweede les in veel klassen gewoon live gegeven worden.
De lessen zijn gegeven door Carla Scheepe-Belksma en Liesbeth Mende, oa bekend van EigenWijze Woorden en Het Schrijfcafé. Zij kozen ook de finalisten uit alle gedichten, waaruit de klas hun eigen winnaar kon kiezen. In een van de winnende gedichten schreef de dichter over de ogen van zijn klasgenoot: Vanzelfsprekend, lichtgevend, in de zon. En zo kwamen er nog meer pareltjes voorbij, waarbij creativiteit, verwerken van emoties en taalbeheersing hand in hand gingen.

Op 15 april was er een feestelijke online afsluiting waar de winnaars hun gedichten konden voordragen. Ook was er een bijzondere gast aanwezig: Simon van der Geest. Deze schrijver, dichter en theatermaker is onder andere bekend van Spinder en Het Werkstuk. Hij droeg voor uit eigen werk en vertelde uit welke dingen hij allemaal inspiratie haalt. Ook leerde hij alle leerlingen (en de organisatoren) een gedicht in gebarentaal.
Al met al een bijzondere afsluiting van een fantastisch geslaagd project!