Eerste cursus Slaggitaar voor docenten afgerond

Cursus Slaggitaar voor basisschooldocenten maakt leerlingen enthousiast voor muziekonderwijs

Afgelopen week was alweer de laatste les van de eerste cursus slaggitaar voor docenten binnen het basisonderwijs van dit jaar. De cursus wordt sinds 2017 aangeboden vanuit Mooi Werk en is een doorslaand succes.

De muzikale lessen van deze cursus vonden plaats op OBS het Startblok in Schiedam Nieuwland. Tien enthousiaste docenten van verschillende basisscholen schoven iedere week met hun gitaar aan om de basis van het slaggitaarspel te leren van kunstvakdocent Ruben Scholten.  Met deze basis kunnen zij zelfstandig liedjes begeleiden in de klas. Deze methode slaat goed aan, mede vanwege de aandacht voor zangonderwijs in het kader van de Impuls Muziekonderwijs.

Het is een gezellige bedoening in het lokaal tijdens een van de laatste lessen. De cursisten oefenen er lustig op los na de gezamenlijke akkoorden-warming-up. “De liedjes die de docenten leren begeleiden op gitaar moeten vooral toegankelijk zijn en leerlingen aanspreken. We oefenen liedjes van Avicii, voor de oudere groepen, tot olifantje in het bos voor de jongere leerlingen”, Vertelt vakdocent Ruben. “De leerlingen vragen er nu echt naar, of ik mijn gitaar bij me heb. Dat is heel leuk om te merken. Het werkt dus heel goed als middel om te gebruiken in de les, het maakt hen zeker enthousiast in het zingen”, vertelt een van de deelneemsters.

Na deze geslaagde cursus zal er in september waarschijnlijk worden gestart met een nieuwe cursus. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Erik van Duijvenbode via educatie@stichtingmooiwerk.nl. Kijk ook op www.stichtingmooiwerk.nl.