Brugklassers van InZicht op bezoek bij culturele instellingen

Donderdag 23 september is het zover, dan maken de brugklassers van BSV InZicht kennis met culturele organisaties in de stad door mee te doen aan de Culture Sneak Peek. Na een aftrap op school met een dansworkshop van Ballet- en Dansstudio Schiedam en Vlaardingen, duiken ze de stad in om kennis te maken met de Bibliotheek Schiedam in de Korenbeurs, het Stedelijk Museum Schiedam en Museummolen de Walvisch. Eerder deze maand nam SG Spieringshoek met haar brugklassers deel aan de Culture Sneak, waar toen ook 010 Hiphop, het Jenevermuseum, het Coöperatie Museum, de Cultuurfabriek en het Gemeentearchief een creatieve activiteit verzorgden.

leerlingen tijdens de Culture Sneak Peek met Spieringshoek 2021. Foto: Wim van den Berg

Culture Sneak Peek is een eendaags cultuurfestival voor brugklassers in Schiedam. Een initiatief vanuit Stichting Mooi Werk in samenwerking met Lyceum Schravenlant en meerdere culturele instellingen in Schiedam.Dit jaar vindt de 3eeditie plaats. Gedurende deze dag worden de leerlingen in contact gebracht met kunst- en cultuuractiviteiten die zij in eerste instantie misschien niet zouden uitkiezen. Het is tevens een mooie gelegenheid om de stad én elkaar te leren kennen. Cultuur is daarin een perfect bindmiddel.

Tijdens de Culture Sneak Peek volgen de leerlingen in groepen verschillende routes door Schiedam langs verschillende kunst- en cultuurinstellingen om creatieve en culturele workshops te volgen. Die kunnen bestaan uit onder meer rap, moderne dans, hiphop, urban sketching, visual storytelling, stop motion video, mode en lifestyle en een rondleiding door het archief.

Het project is gestart in 2018 en de ambitie is om dit ‘cultuurfestival’ de komende jaren uit te bouwen tot een stadsbreed evenement voor Schiedamse middelbare scholen. Ook interesse in een Culture Sneak Peek? Neem dan contact op met Caty Palmen van Stichting Mooi Werk: caty@stichtingmooiwerk.nl

Bekijk hier de Culture Sneak aftermovie van de eerste editie in 2018: