‘Hart voor de Zaak’ liet Schiedam gloeien van trots

In het wild trapte af met ‘Hart voor de Zaak’

Mooier kan een project niet beginnen: meer dan 100 Schiedammers die zich inzetten voor een theatervoorstelling op locatie, maanden aan voorbereiding achter de rug, een fantastisch zonnetje en een foodtruck-festival op de startlocatie van de interactieve theatertour. Deze ingrediënten zorgden voor een spektakel tijdens 27 uitverkochte voorstellingen door de wijk. Met drie Jordy’s en heel veel Schiedammers die iets van hem wilden, kwam deze bizarre, grappige, spannende en unieke voorstelling door Schiedam-Zuid tot leven. Een voorstelling door Ingrid Duindam en Mirjam Veldhuizen van Zanten van Theater in Context.

Hart voor de Zaak (foto Look J. Boden)

De voorstelling start in de Plantage

Een ontdekkingstocht van de Schiedamse puber Jordy. Hij loopt gewoon rustig in de Plantage te wandelen met Bello, totdat de dame van de VVV hem koppelt aan een groep toeristen, die allemaal met een koptelefoon op klaarstaan om Schiedam-Zuid te ontdekken. Of hij even zijn eigen wijk wil laten zien. Daar heeft hij natuurlijk helemaal geen zin in. Hij heeft nu eenmaal geen hart voor de zaak.

Hart voor de Zaak (foto Hans Sloot)

De route begint op het Nieuwe Werck, waar Geluid uit Zuid vrolijke liedjes zingt onder begeleiding van Houtblazers ensemble Wilton. Deze locatie was oorspronkelijk bedoeld om nieuwe industrie te vestigen, maar is uiteindelijk als de Plantage een rustpunt geworden in een stads bestaan. Via de Tuinlaan vervolgt Jordy, met in zijn kielzog twaalf toeristen, de route naar de Molukken. Daar ziet hij zijn stagebegeleiders, die klagen over het niet afmaken van een hondenhok. Waarom laten ze hem nou niet gewoon met rust?

Met het bootje naar Nolet

Via een met onkruid begroeid verborgen steegje vervolgt Jordy zijn route. Hij komt aan de achterzijde van de Molukken. Daar ziet hij ineens zijn opa staan! Die was toch in het hiernamaals? De groep wordt door opa uitgenodigd op het bootje van de Zeekadetten en over de Buitenhaven varen ze naar de aanlegsteiger bij Nolet. Opa vertelt over zijn passie voor zijn werk, eigenaar van Café de Klok. Het was werken, werken, werken wat de klok sloeg.

Hart voor de Zaak (foto Hans Sloot)

Ondertussen passeert de Sodafabriek, waar de Sodameisjes de passanten wulps toezingen. Hard werken was het en in de pauze sigaretjes roken aan de kade. Bij de nieuwe molen van Nolet wordt de route lopend vervolgd. Ondertussen horen de bezoekers over de koptelefoon het succesverhaal van Nolet.
Via de Hoofdstraat gaat de route naar het speelpleintje. Daar ziet Jordy zijn vrienden staan. Het zijn twee rivaliserende groepen. Oeh, als dat maar goed gaat! Ineens slaat de sfeer om en begint het behoorlijk grimmig te worden op het pleintje. Snel wegwezen, met die toeristen!

Hart voor de Zaak (foto Look J. Boden)

Jordy vervolgt de route, langs zijn school. Veel aandacht voor Annie M.G. Schmidt daar, die heeft ooit een blauwe maandag stage gelopen in de bibliotheek van Schiedam. Moesten ze daarom zoveel kinderliedjes van haar zingen? Op het Wilhelminaplein is het resultaat te bewonderen van de inzet van de kleinste inwoners van Schiedam-Zuid. Door hun inspanningen is het pleintje een echte skatebaan rijker. Wat een liefde voor de buurt!
Daar moet Jordy weer schuilen. De uitbater van het café weer wil eens iets van hem. Of hij Hollandse meezingers wil draaien. Maar dat is toch geen muziek? Waarom willen ze Jordy’s eigen nummers niet gewoon draaien?

De Groenelaan als decor

Dan door naar de Groenelaan. Daar ziet Jordy de fietsenmaker. Hij had beloofd hem te helpen. Dat was hij helemaal vergeten! Snel doorlopen dus. Daar ziet Jordy zijn neefje. Die wil dat hij hem helpt met Pokèmon vangen. Later, later, eerst even die toeristen kwijtraken.

Hart voor de Zaak Hart voor de Zaak (foto Hans Sloot)

Hij botst zo aan tegen zijn tante, die wil dat Jordy folders voor haar rondbrengt. Dat had hij inderdaad beloofd. En dan zijn zus, die zijn hulp wil in de ijssalon. Vanaf de overzijde van de straat komen zijn ouders naar hem toegerend. Hij moet helpen in de bakkerij en zijn afspraken nakomen.

Hart voor de Zaak (foto Hans Sloot)

Waarom laten ze hem niet met rust? Hoe kan het dat iedereen zoveel hart voor de zaak heeft? Iedereen wil iets van Jordy, maar waar gaat zijn eigen hart sneller van kloppen? Via de Leliestraat wordt de route vervolgd. Ook daar weer allemaal verhalen van mensen met passie voor het werk. Nu weer de leden van de bewonersvereniging, die zich vrijwillig inzetten voor de wijk.

Jordy vindt zijn passie

Aan het einde van de Leliestraat staan de kinderen uit de buurt. Zij zingen over de eenzame mevrouw de Pauw. Ze krijgt van de kinderen hondjes om haar eenzaamheid te bestrijden. Want met een hond ben je nooit alleen. Jordy geeft de hond van zijn oma ook aan mevrouw de Pauw. Nu is ze niet meer alleen.

Hart voor de Zaak (foto Look J. Boden)

Er begint bij Jordy een gevoel te ontstaan, van waar zijn passie zit. Bij zijn werk als dj, maar dan wel van zijn eigen muziek met een lekkere beat. Via café Pas Op! gaat de route door. De dame van het café geeft Jordy zijn usb stick met muziek terug. Met daarbij de complimenten, voor de toffe muziek. Het was een feestje afgelopen weekend op de beats van dj Jordy. Dat smaakt naar meer!

Hart voor de Zaak (foto Hans Sloot)

Bij het brugwachtershuisje ziet Jordy ineens de bewoner op de steiger jammen met zijn gitaar. Dat klinkt goed. Als hij ook iets met zijn muziek wil, is de ruimte aan de overzijde nog vrij. Is dat niet een goede studio voor Jordy? Reken maar!
Terug in de Plantage komt dan eindelijk de gids van de VVV opdagen. Gelukkig, Jordy wordt afgelost. Maar hij wordt wel gevraagd of hij de route wil afsluiten op de stille disco. Met zijn eigen muziek. Als je geld kan verdienen met je passie, wat is dat bijzonder. Zo vindt Jordy waar zijn hart sneller van gaat kloppen. Samen met de toeristen sluit hij swingend de bijzondere theatertour af.