Iktoon Schiedam 2019

In juni 2019 vindt Iktoon plaats, de landelijke maand van de amateurkunst. In heel Nederland worden in deze maand alle amateurkunstenaars in de schijnwerpers gezet. Op meer dan duizend locaties in meer dan tweehonderd gemeenten is een breed aanbod van kunstbeoefening te zien. Zo ook in ons prachtige Schiedam! Op 1 juni werd de Iktoon maand feestelijk geopend.

Programma

Het is de derde keer dat Stichting Mooi Werk Iktoon in Schiedam organiseert. Met ruim 400 kunstenaars is er weer een programma gemaakt dat Schiedam van zijn beste kant laat zien, in alle buurten van de stad.

Iktoonkrant

Het overzicht van alle programmaonderdelen en deelnemende partijen is dit jaar terug te vinden zijn in de Iktoonkrant die verspreid wordt bij de instellingen en centrale plekken in Schiedam.

Bekijk hier voor de digitale versie van de agenda!

Dagboek van Schiedam

Ontmoetingen vormen een rode draad in het programma; tussen deelnemers en kunstenaars en met de kunstwerken. Ontmoetingen van allerlei Schiedammers die leiden tot verhalen en gesprekken. Tijdens de maand kunt u onze Iktoon Cultuurvangers tegenkomen. Zij vangen verhalen van Schiedammers en verwerken die tot kunstwerken die samen in het Dagboek van Schiedam komen. Dit kunstwerk kunt u gedurende de maand juni bewonderen in het Stedelijk Museum Schiedam, waar het werk langzaam groeit. Het Dagboek komt mede tot stand door een samenwerking tussen stichting Mooi Werk en Mijn Schiedam (onderdeel van het Stedelijk Museum Schiedam).

Iktoonlied en workshops

Naast het gezamenlijke kunstwerk wordt er tijdens de maand door Schiedamse koren en muziekverenigingen gewerkt aan een Iktoonlied en kunnen Schiedammers hun talenten ontdekken in workshops bij amateurkunstverenigingen in de hele stad.

Eindmanifestatie

Op 29 juni sluiten we de maand feestelijk af in de Bibliotheek in de Korenbeurs tijdens een feestelijke eindmanifestatie waarbij het Dagboek van Schiedam wordt gepresenteerd, koren en orkesten het Iktoonlied en eigen repertoire ten gehore brengen, dansclinics worden gegeven en bezoekers de expositie van beeldende amateurkunst kunnen bewonderen. Een dag waar iedereen mag komen genieten van al dat moois wat de Schiedammer te bieden heeft!