141 x Gusto & 1 x RDM

De cultuurscouts van Stichting Mooi Werk nodigen u uit voor de onthulling van
‘141 x Gusto & 1 x RDM’

Fotograaf Sjef van Duin en grafisch vormgever Rob Maan werken wederom samen voor de tijdelijke installatie in het Schreihuisje. Donderdag 31 mei is de feestelijke onthulling van ‘141 x Gusto & 1 x RDM’.

Deze installatie is een ode aan de oude scheepswerf De Gusto, die meer dan vijfenzeventig jaar was gevestigd aan de Overkant van de Voorhaven. In deze periode, is de werf ontzettend vaak bezocht door fotografen. Deze bezoekjes resulteerden in meer dan 25.000 foto’s die terug te vinden zijn in het Gemeentearchief van Schiedam.

Uit deze enorme collectie, selecteerden Van Duin en Maan 141 afbeeldingen om deze installatie samen te stellen. En die 1, uit de titel 141 x Gusto & 1 x RDM? Zoals de afkorting reeds verraad, komt die ene foto uit het Fotomuseum in Rotterdam. Deze foto was eerder te zien in het Stedelijk Museum Schiedam.

Sjef van Duin en Rob Maan werkten eerder samen voor de fotowand in de Visserstraat in Schiedam. Een wand met foto’s van oud-leerlingen van O.L.V. Fatima kleuterschool en de Willibrordusschool.

Algemene informatie Schreihuisje
Het Schreiershuisje, gebouwd rond 1930, gaf werklieden die op de boot wachtten om naar hun werk te gaan, beschutting tegen regen en wind. Een halte met genoeg ruimte voor de wachtenden om te kunnen ijsberen in de langgerekte vorm van het gebouw. Vissersvrouwen zwaaiden op deze plek huilend hun mannen en zonen uit, die gingen weken op zee. Dit hartbrekend afscheid, zorgde ervoor dat het wachthokje de naam Schreiershuisje of Schreihuisje kreeg.

Foto Sjef van Duin