Terugblik op de eerste editie van het Schiedams Kunstenaarscafé

Op 29 juni 2017 kwamen kunstenaars en creatievelingen samen bij stichting Mooi Werk tijdens de eerste editie van het Schiedams Kunstenaarscafé.

Mooi Werk vindt het belangrijk om de (nieuwe) Schiedamse kunstenaars te leren kennen, maar ook om een ontmoetingsplek te zijn waar de creatieven in de stad samen kunnen komen en met elkaar het gesprek aan kunnen gaan. Door middel van een korte lezing van een collega-kunstenaar wil Mooi Werk dit extra stimuleren.

Kunstenaar, architect en designer SanderBokkinga beet het spits af bij de eerste editie.

SanderBokkinga tijdens het Schiedams Kunstenaarscafé Mooi Werk

Aan de hand van foto’s, filmpjes en anekdotes gaf SanderBokkinga een kijkje achter schermen bij zijn vroegere en huidige werk en vertelde hij meer over zijn toekomstplannen.

De kunstenaar liet o.a. zien hoe hij bij meerdere projecten (waaronder zijn kunstwerk in het Schreihuisje) schijnbaar nutteloze ruimtes omtovert tot iets wat mensen aantrekt, interesseert en zelfs lichtelijk ontregelt. Hij creëert plekken die je aan het denken zetten. In het Schreihuisje deed hij dit met een opvallend kunstwerk waar gemuteerde varkens de hoofdrol speelden.

Kunstwerk SanderBokkinga bij het Schreihuisje

Ook vertelde hij over andere werken, zoals het bijzondere Floating Circus in KAF, een theater en expositiecentrum in Almere. Met twaalf sculpturen om en door het pand laat de kunstenaar zien waar theater volgens hem voor staat.

Tot slot, onthulde SanderBokkinga zijn toekomstplannen en besprak hij het project Space Port Rotterdam, waarin Astronaut Varkens een grote rol gaan spelen.

Ontwerp Space Port Rotterdam Sander Bokkinga

Oproep voor de volgende editie

Kunstenaars en kunstliefhebbers opgelet! Wie de spreker wordt bij de volgende editie is nog niet bekend. Heb je een tip of wil je zelf meer vertellen over jouw werk? Laat het ons weten via post@stichtingmooiwerk.nl.

Schiedams Kunstenaarscafé Mooi Werk