Wat krijgen we nou?

Hoe denken bewoners van een bepaalde wijk over kunst en cultuur? Dat wilde cultuurscout Ineke Hagen te weten komen, toen zij in 2009 en 2010 zes koffers met de titel ‘Wat Krijgen We Nou?’ op reis door de wijken Spaland en Sveaparken stuurde.

Wat krijgen we nou?

In de koffers zaten onder andere boeken met vragen over de culturele interesses van de ontvangers. Om als cultuurscout te kunnen inspelen op wensen van de bewoners in de wijken, moest Ineke tenslotte eerst weten waar hun belangstelling naar uitgaat.

Sveaparken

Op vrijdag 6 november 2009 heeft wethouder Maarten Groene zes koffers uitgedeeld in de wijk Sveaparken. De eerste bewoners die één van de koffers in ontvangst namen waren wethouder Menno Siljee, de raadsleden Foort van Oosten en Marcel Houtkamp en bewoners mevrouw Boere & mevrouw van Gerven, mevrouw Robertus, mevrouw Esbach en mevrouw v.d. Griendt.
Na een reis van vier maanden keerden vier van de zes koffers terug bij Ineke Hagen. De witte Sveaforskoffer en de zwarte Sveaborgkoffer zijn wellicht ergens tijdens hun reis door Sveaparken opgehouden. De enquêtes in de vier geretourneerde koffers zijn door bewoners van ruim zestig huizen in Sveaparken ingevuld.
Wat krijgen we nou

Spaland

In de zomer van 2010 zijn er opnieuw koffers verspreid. Inhoudelijk op maat gemaakt voor de wijk Spaland werden ze uitgedeeld aan bewoners van de buurten de Akkers, de Velden, de Hoven, de Gaarden en Ringvaart.
Een van de uitkomsten van dit project was dat er behoefte was aan een theatergroep in Sveaparken. Hier is het wijktheaterproject ‘Van Horen Zeggen’ uit voortgekomen: een locatievoorstelling gespeeld door amateurspelers uit de wijk. Ze hebben vijf maanden  gerepeteerd en op een zomeravond en -middag werd het theaterstuk gespeeld op vijf locaties in de wijk Sveaparken.