Vaandels en verhalen

Vaandels en verhalen is een samenwerkingsproject tussen het Stedelijk Museum Schiedam, de Historische Vereniging Schiedam en Mooi Werk. Voor dit project zijn Schiedamse verenigingen opgeroepen om hun eigen vaandel te maken. Meer dan 75 verenigingen in Schiedam deden mee!

In het verleden hadden bijna alle Schiedamse verenigingen een vaandel. Onder andere gilden, katholieke verenigingen, studentenverenigingen en andere broederschappen lieten kenmerkende vaandels maken, die werden meegedragen tijdens optochten. Het oer-Schiedamse project Vaandels en Verhalen staat in teken van Schiedamse vaandels; onderscheidende vlaggen, elk met hun eigen verhaal.

Mooi Werk coördineerde de vaandelwerkplaats. In de werkplaats werkten de verenigingen in meerdere sessies samen met een kunstenaar of vormgever aan hun vaandel. De nieuwe vaandels werden in tweevoud gemaakt; één daarvan is voor de vereniging, de ander is toegevoegd aan de museumcollectie.

Vanaf 1 juli zijn de vaandels te zien in het Stedelijk Museum Schiedam, samen met de historische exemplaren uit de collectie van het museum. In september 2017 is er een speciale vaandeloptocht door de stad. De vaandels vertellen de verhalen over de verenigingen van Schiedammers, de verhalen van Schiedammers.