Nationaal Integratiediner

Op 8 oktober deed Schiedam voor de vierde keer mee aan het Nationaal Integratiediner. De editie van 2014 en 2015 is (mede) georganiseerd door Mooi Werk.

Het Nationaal Integratiediner wordt in veel Nederlandse steden georganiseerd. Een diner waarbij diverse partijen in de stad elkaar ontmoeten en in gesprek gaan. Verschillen tussen mensen leiden tot verschillende inzichten en ideeën. Nieuwe ideeën leiden tot verbeteringen. Daar heeft iedereen baat bij. Het Nationaal Integratiediner wil onze maatschappij beter maken. Niet polariseren, maar samenwerken. Het verbinden van mensen + het vieren van verschillen = het benutten van kansen.

Foto Nico van der Vliet

In Schiedam werd dit diner in 2015 georganiseerd door gemeente Schiedam, ANBO, Meredia, Pameijer, Stichting Aanzet, Vluchtelingenwerk Maasdelta, SWS Welzijn en de cultuurscouts van Mooi Werk. Voor dit besloten diner werden 75 gasten uitgenodigd; Schiedammers, jong en oud, homo en hetero, met en zonder beperking en afkomstig uit alle windstreken.Zij ontmoeten elkaar en luisteren naar elkaars verhalen. Een aantal bijzondere verhalen werd tijdens deze avond uitgelicht.

‘Dit is mijn verhaal’

Onder het motto ‘Dit is mijn verhaal’ vertelden drie aanwezigen hoe zij met wilskracht en doorzettingsvermogen hun eigen plek in de maatschappij hebben veroverd. Een ‘coming out story’ en de verhalen van een migrant en een ex-psychiatrisch patiënt bleken verrassend veel overeenkomsten te hebben. De weerstand en discriminatie die zij (hebben) ervaren, hoe ze zelf ‘uit het dal zijn geklommen’ en krachtige, zelfbewuste personen zijn geworden.Aan de eettafels werden de drie verhalen verder uitgediept met eigen ervaringen en tot een gezamenlijk verhaal gedicht. Aan het eind van de avond werden deze gedichten voorgedragen.

foto Nico van der Vliet