Koren onder de Molens

Zingt u graag de sterren van de hemel onder de douche of tijdens het afwassen? Altijd al eens in de schijnwerpers willen staan, maar liever samen dan alleen? Zin om van een deskundige dirigent de fijne kneepjes van het vak te leren?

Veel of weinig zangervaring, iedereen is welkom om mee te doen. Onder leiding van een jonge dirigent, studeert het koor bijzondere Nederlandstalige liedjes in.

In Schiedam Zuid vormen enthousiaste (amateurs)zangers en -zangeressen vanaf oktober 2015 een gemengd koor met de naam ‘Geluid uit Zuid’. In januari 2016 ging ‘Ik denk me blij’ in première in Hof in Zuid, thuisbasis van het koor. Daarna mocht het koor eenmalig optreden in de Korenbeurs, op uitnodiging van de Bibliotheek Schiedam.
Een voorstelling over het kleine lief en leed, inclusief korte verhaaltjes en gedichten van Koorleden. Over tante Alie, de meiden uit de Geervlietsestraat, drie Gorzenezen op een brommer, een hond die de trein naar Leeuwarden pakte, oud worden in deze tijd en hoe zingen de zorgen opzij zet.

In Schiedam Groenoord repeteerde het Zimmerkoor al vanaf januari 2016 in het buurthuis Het Zimmertje. In maart 2016 was de voorstelling ‘Alles is liefde’ te zien zijn in de activiteitenruimte van de Van Beethovenflat. Een voorstelling over de liefde voor je hond, je kind of de man waarmee je al zo lang getrouwd bent. Ook dit koor trad daarna op in de Bibliotheek Schiedam. Inmiddels is het koor verhuisd naar de Beethovenflat waar het eens per twee weken samenkomt.

foto Look J. BodenIn Nieuwland hebben de Molenmussen in acht bijeenkomsten gewerkt aan een zonnige presentatie met de titel ‘Zomertijd’. Dit koor bestond uit actieve dames die al regelmatig samenkomen in ontmoetingscentrum de Vijf Molens. Natuurlijk mochten ook deze zangeressen hun opwachting maken in de Korenbeurs, de thuisbasis van de Bibliotheek Schiedam. Dit koor is gefuseerd met het Groenoord-Koor.

De drie koren hebben gezamenlijk opgetreden in de Jaarbeurs in Utrecht in juni 2016. Dit in het kader van iktoon, een landelijk evenement waarin amateurkunst werd gevierd. Speciaal voor het festival Bombarie zijn alle leden van Koren onder de Molens samengekomen om enkele nummers in te studeren.

Sinds najaar 2016 is ook een koor in Schiedam-Oost gestart, dat tot de zomer van 2017 bij elkaar bleef.
Vanaf maart 2017 ging ook het Koren onder de Molens-koor in Schiedam-West aan de slag. Iedere twee weken zingen buurtbewoners uit West met elkaar in de Erker.

Meezingen of meer informatie? Neem contact op met de cultuurscouts van Mooi Werk, cultuurscouts@stichtingmooiwerk.nl.