Cultuurscouts Schiedam

De cultuurscout wekt kunst in de wijk tot leven, brengt leven in de wijk met kunst. In opdracht van de gemeente Schiedam signaleren en stimuleren de cultuurscouts creatief talent en de kansen om dat in te zetten voor verrijking van de wijken.

foto Nico van der Vliet
Ineke Hagen en Bob van der Lugt zijn de Schiedamse cultuurscouts. Samen hebben zij een uitgebreid beeld van de reeds ontdekte creativiteit binnen de negen Schiedamse wijken, maar blijven ook zoeken naar nieuw creatief talent. Met dit talent worden projecten georganiseerd.De activiteiten van de cultuurscouts worden aangekondigd op deze website.
Op de website van Couleur Locale kan iedereen zijn of haar projecten toevoegen en in contact komen met andere Schiedamse creatievelingen.

De cultuurscouts werken vanuit ateliers in het Wennekerpand aan de Vijgensteeg 2 in het centrum van Schiedam en zijn bereikbaar op 010-2734780 en cultuurscouts@stichtingmooiwerk.nl.

cultuurscouts bij Verhalen op Sterk Water
Wat doen de cultuurscouts?

• • Ze sporen nieuwe culturele initiatieven en talenten in de wijk op.
  • Ze stimuleren deze initiatieven en talenten om actief te worden op het gebied van kunst en cultuur en ondersteunen hen bij de uitvoering van ideeën.
  • Ze bouwen een netwerk op, onderhouden dit en bouwen het uit.
  • Ze stimuleren samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaring binnen het netwerk.
  • Ze geven nieuwe cultuurimpulsen aan (specifieke gebieden in) de wijk – soms door hierin zelf het voortouw te nemen maar altijd vanuit een bottom-up werkwijze.
  • Ze ondersteunen bewoners bij het aanvragen van vouchers voor culturele activiteiten en kunnen helpen bij het verwezenlijken van de plannen.